Pre solárne aplikácie sa dajú využiť rôzne batérie, je iba otázka koľko sú náklady na obstaranie, koľko cyklov vydržia a pre aké využitie- záťaž ich potrebujeme. Olovené batérie majú už históriu sú overené používajú sa už vyše sto rokov a ich technológia sa vylepšuje. Líthiové batérie sú oproti ním ešte len teenageri, ale majú budúcnosť, sú už dnes veľmi rozšírené. V tomto blogu bude stručné porovnanie najpoužívanejších typov batérií.
Názov | Energetická hustota Wh/kg | cena 1kW EUR | BMS balancer | Váha 1KW | Životosť v cykloch pri % vybitia | reálna cena na počet cyklov life Wh |
LTO | 60-100 | 940 | 200 | 13 kg | 15000 100% DOD | 0,06 Eur |
LiFe Po4 | 110-180 | 245 | 200 | 5,5 kg | 2500 100% DOD | 0,148 Eur |
Li ion | 100-265 | 400 | 100 | 7 kg | 1000 100% DOD | 0,4Eur |
Gel | 30-40 | 240 | 50 | 22kg | 1500 50% DOD | 0,34 Eur |
Agm | 30-40 | 180 | 50 | 22 kg | 800 50% DOD | 0,45 Eur |
Auto baterie | 20-30 | 85 | 50 | 18 g | 300 50% DOD | 0,45 Eur |
Obrázok: porovnávacia tabuľka.
Na trhu je dnes veľký výber batérií, ktoré predajcovia rôzne nazývajú.
Kyselinové, trakčné, gelové, deep cykles atď. Podstatné je, aby bola vhodná na účel, kde ju chcete použiť zbytočne dáte solárnu gelovú batériu do auta, keď nie je stavaná na 700 A, krátkodobý odber a tiež 300 cyklová autobatéria Vám v solárnom systéme, ktorý denne vybije batériu nevydrží ani rok. Batérie, ktoré majú okolo 600 cyklov, to sú väčšinou batérie pôvodne určené ako záložné zdroje, t.j. zapínajú sa iba v prípade výpadku hlavného zdroja. V pohotovostnom režime vydržia aj 10 rokov, môžu sa hlboko vybíjať, ale pre solárne účely sa hodia skôr na chatkové systémy, kde sú používané iba cez víkendy, a tým ich nižšia cyklickosť je dostačujúca.
Gelové batérie
Nespájajme tieto batérie s AGM , ktoré sú tiež na báze kyselinového gélu a majú trošku inú štruktúru a ich použitie sa viac hodí do prvej skupiny, čiže záložných zdrojov. Novšie typy gélových batérií už dnes dosahujú 1500 cyklov pri 50 %DOD (pozri vždy na technický list batérie) a tým sa viac hodia už pre solárne systémy, ktoré sú častejšie vybíjané. Cyklovo vydržia 2 krát viac ako AGM ale cenovo sú drahšie možno o 30 %, ale v podstate sú lacnejšie z pohľadu životnosti a úžitku, ktorý nám prinášajú. Hodia sa pre systémy, kde už sa predpokladá časté denné vybíjanie, čiže ak sme spomenuli chatku, tak ak ju navštevujete každý deň, tak už sa viac hodia gélové ako AGM batérie. Gélové sú vhodné na inštalácie pre chatky a menšie systémy dajú sa z nich vytvoriť aj veľké úložiská energie ešte za prijateľnú cenu. V porovnaní s lithiovými batériami kde 10 KW batéria sa dá kúpiť za5 000 Eur, a ak by sme potrebovali napríklad 100 KW energetickú zálohu na rodinný dom cez zimné obdobie, tak cena batériového úložiska energie určite odradí každého nadšenca solárnej energie. Zatiaľ čo v gélových batériách by cena bola tiež nezanedbateľná, ale vzhľadom na 100 KW ešte prijateľná.
foto: Gelová batéria
LiFe Po 4, Li-ion batérie majú v podstate rovnaká úroveň,
tu sa výrobcovia predháňajú v cykloch ako 5000, 7000, ale reálne tento údaj je trošku skreslený alebo podmienený inými hodnotami. Batérie testované v laboratórnych podmienkach 1 článok, ale keď sa zapoja do série chovajú sa trošku inak. Vydržia určite viac ako kyselinové batérie len majú väčšiu náročnosť na elektronické zabezpečenie (správne BMS, PCB, balancer), aby nebola prekročená horná alebo dolná hranica vybíjania/ nabíjania. Tu môže potom dôjsť, buď v lepšom prípade, iba k zníženiu kapacity jednotlivého článku batérie alebo k jeho úplnému zničeniu. V prípade, že to nebudeme brať na zreteľ, môže dôjsť až k úplnému zničeniu celej batérie, prípadne k výraznému zníženiu jej kapacity. V prípade, že to nebudeme brať na zreteľ, môže dôjsť až k úplnému zničeniu celej batérie. Ale na to slúžia balancery, PCB, BMS a rôzne iné elektronické prvky, ktoré tomu zabraňujú. V súčastnej dobe sa hustota energie rapídne zvýšila a aj životnosť batérii.Firma Catl ktorá vyráva batérie do automobilov udáva až 8000 cyklov a znížila hmotost batérie o polovicu. Plánujú životnosť batérii v automoboloch až 1milion km.
V súčastnej dobe cena Life po 4 batérii klesla a stali sa veľmi atraktívnymi len treba dať pozor na kvalitu.
foto: Li-ion batéria
Výhodou LiFe PO4, Li ion je ich nízka váha, výška zaťažiteľnosti 2C, 3C a vysoká cyklickosť.
Samozrejme tomu je adekvátna cena a tá môže odradiť. Ale ich využite je hlavne tam kde dochádza k častému až každodennému vybitiu batérii, môže to byť napr. aj pri vysokozdvižných vozíkoch, solárne veľké aplikácie a hlavne tam kde potrebujeme mať trvalý zdroj, ktorý znesie aj trvalo vyššie prúdy bez toho, aby to ovplyvnilo kapacitu/ životnosť batérie ako je to pri kyselinových batériách, ktoré na tento účel použitia nie sú vôbec vhodné. Ich cena je relatívne vyššia ale v porovnaní s kyselinovými batériami, ale je to kompenzovane ich záťažovosťou na denné použitie/cyklickosťou/životnosťou. Sú nenahraditeľné v automobilovom priemysle vzhľadom na ich nízku váhu, vysokú každodennú zaťažiteľnosť a cyklickosť (každodenné časté nabíjanie/vybíjanie), kde by kyselinové nemali žiadnu šancu.
RADA NA ZÁVER
Pri výbere batérii sa riaďte technickým listom batérie, kde sa viac dozviete či daná batéria je vhodná pre vaše účely. Alebo si nechajte poradiť u odborníka na batérie.